FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Amalia, Amelie

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Lördag
20 april 2019

Hos Stavsnäsparet Birgitta och Göran Eriksson fällde stormen Alfrida två tallar att falla över garage­infarten.

Efter stormen — Värmdö riktar kritik mot Vattenfall

Värmdö 07:58 | 11 februari 2019

Värmdö var en av de värst drabbade kommunerna i länet efter stormen Alfridas framfart förra månaden. Nu har Värmdö kommun kontaktat Vattenfall för att påskynda arbetet med att gräva ner elledningar.

Natten mot onsdagen den 2 januari drog stormen Alfrida in över landet och på förmiddagen var nästan 10 000 hushåll utan ström på olika håll runt om i Värmdö, varav tusentals förblev utan el i flera dygn. 
Trots att elleverantören Vattenfall kraftsamlade, och hade över 500 personer ute på fältet runt om i länet, för att röja undan träd som fallit över ledningar, så gjorde omfattningen att reparationsarbetet tog lång tid.

NVP har nu tagit del av ett brev som Värmdös kommundirektör Camilla Broo skickat till Vattenfall, där hon föreslår ett möte med ansvariga på Vattenfall, i ett försök att så snabbt som möjligt hitta en lösning för att minimera liknande störningar framöver.
”Stormen innebar stora utmaningar för framför allt vår vård och omsorg och vårt kommunala bad. Vi arbetade också intensivt för att förbereda visst stöd för medborgare som riskerade att vara strömlösa mer än 72 timmar”, står det bland annat i brevet.

”Vattenfalls ansvar”
Camilla Broo förklarar varför de nu bjuder in Vattenfall till kommunhuset i april:
– Vi vill starta en dialog för att höra hur de tänker. Det som är luftburet blir väldigt utsatt vid en sådan här storm och vi kan inte göra annat än att skynda på nergrävningen av elledningarna. Den biten är Vattenfalls ansvar och vi vill höra hur de tänker sig den processen framöver, med tanke på att det får så stor effekt på våra kommuninvånare. Dessutom, när strömavbrotten pågår i flera dygn blir det ett större ansvar för oss på kommunen att ta, säger Camilla Broo.

Hon är också kritisk till att många Värmdöbor som försökte ringa till Vattenfalls kundservice inte kom fram, vilket gjorde att kommunen fick delge kommuninvånarna den information de hade.
– När kommuninvånarna inte kom fram till Vattenfall så kontaktade de oss i stället. Då var vi tvungna att förklara vad som är Vattenfalls ansvar, vårt ansvar som kommun och individens ansvar. Det blev ett hårt tryck på våra medarbetare och det vill vi föra fram.
Vad är då kommunens roll efter en storm som Alfrida?
– Kommunens ansvar är förstås att röja på kommunens mark, omhänderta den kommunala verksamheten och öppna upp lokaler där vi kan hjälpa till på olika sätt. Sen är det också att ha kontakt med berörda aktörer, i det här fallet Vattenfall, och se vad vi kan göra för att undvika den här typen av situationer.

Eva Vitell, chef för kund och marknad på Vattenfall eldistribution, berättar att de tackat ja till ett möte med Värmdö kommun. Men hon vill inte gå in i detalj på hur de tänker utveckla elnätet.
– Det som skett efter Alfrida är att vi måste bygga om elnätet från grunden på många ställen, efter stormen finns det mycket temporära lösningar. Det gäller också i Värmdö.
Ni var svåra att nå under stormen. Har ni utvärderat om er kundservice varit bristfällig?
– Vi har konstaterat att vi var svåra att nå de första dagarna efter Alfrida. Vi ska se hur vi kan bli bättre framöver. Men det var en extrem situation. 65 000 kunder var utan ström och det var hårt tryck på oss.

Annons Annons
POLITIK
/link/cbd68e527f624bf39fbfb3a4bef8b0a6.aspx

Personliga porträtt
av lokala politiker

Läs NVP:s porträttserie
ÅRETS VÄRMDÖBO
/link/8031d0a5e11b44d2b39b50f28da55337.aspx

Rösta på din favorit!

Här är alla tio nominerade
JUBILEUM
/link/e67a907467614eaaa82434c970dbc64d.aspx

20 år av kalla dopp

De har vinterbadat varje lördag
MEST LÄST IDAG
MEST LÄST IDAG