FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Helga, Olga

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Onsdag
21 november 2018

Allt fler begagnade
bilar lämnar landet

Nacka/Värmdö 08:14 | 08 november 2018

Ungefär 30 procent av alla privatregistrerade bilar i Sverige är leasade. Men trots att leasingtrenden växt över tid har utbudet och priset på begagnade bilar inte påverkats särskilt mycket. Anledningen är att exporten av begagnade bilar har ökat dramatiskt.

Annons Annons

Andelen privatleasade bilar växer. Sett bara till de 2 600 bilar som nyregistrerades av privatpersoner under förra året så var leasingandelen 30 procent både i Nacka och Värmdö.  Fem år tidigare existerade knapp privatleasing, då var andelen fem procent i Nacka och tre i Värmdö.

Men trots att de flesta bara leasar en bil i tre år och sedan byter till en ny har
begagnatmarknaden inte påverkats så mycket som man skulle kunna tro. Och anledningen är alltså att många begagnade bilar rullar ut ur landet vid leasingperiodens slut.
Förra året var ett rekordår, då 66 337 bilar exporterades. I år kommer det rekordet att slås med råge. Enligt Lars Lieberg, bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens riksförbund, kommer mellan 100 000 och 120 000 bilar att ha gått på export innan årets slut.

Låg kronkurs en förklaring
En viktig förklaring är den låga svenska kronkursen, utan den faktorn skulle det kunna se annorlunda ut på den svenska begagnatmarknaden.
– Utan exporten hade det nog varit andra bullar. Då hade det kunnat byggas upp stora lager och bli en enorm prispress, säger Lars Lieberg, som dock tillägger att exporten bara står för en liten del av all bilförsäljning landet.
Men skulle exportmöjligheterna försämras kan det finnas anledning för handlarna att satsa mer på den inhemska begagnatmarknaden, tror Lars Lieberg.
– Det största skälet är att du får behålla både kunden och bilen. Endera kanske de tycker att du var en trevlig handlare och kommer in och köper en ny bil, eller så kan man tillhandahålla service. En exporterad bil ser du aldrig mer.

Oro för dieselförbud
Och trots leasingens framfart ser prisbilden för begagnade bilar relativt likartad ut, enligt Lars Lieberg.
– Rent matematiskt har den varit relativt konstant. Efter tre år och cirka 6 000 mil har en bil kvar någonstans mellan 50 och 55 procent av värdet. Så det har inte varit någon större prisdramatik på begagnatmarknaden, utom under en period när det fanns en oro för dieselbilar beroende på den politiska diskussionen om förbudszoner.

Som privatkund, finns det någon speciell ålder eller andra faktorer som gör en begagnad bil mer gynnsam att köpa?
– Nej, jag kan på rak arm inte säga att jag känner till någon sådan statistik, men jag tycker man ska fundera igenom köp av äldre bilar både en och två gånger, då bilar har en begränsad livslängd på max cirka 15 år och 25 000 mil. Köp av äldre bilar tenderar ofta att bli dyra underhållsmässigt och är även föremål för tvister, vilka ofta hamnar i Allmänna reklamationsnämnden.

Ny handlare satsar på hemmamarknaden

Exporten av svenska begagnade bilar till utlandet har ökat dramatiskt. Nu vill Hedin Bil bryta trenden.
– Visionen är att bli landets största återförsäljare, säger platschefen Joakim Karlberg.

Vi befinner i ett brett, dovt upplyst kontor i Hedin Bils nyöppnade anläggning i Nacka, där en stor del av försäljningen är inriktad på begagnat. Företaget säljer årligen cirka 30 000 begagnade fordon. Platschefen Joakim Karlberg tror att handeln med begagnade bilar kommer att vara en stor del av framtidens bilhandel. Men att den kan bli mer professionell än vad den är i dag. Den utvecklingen vill företaget leda.
– Vi har inte tagit hand om alla begagnade bilar tidigare, utan de har sålts vidare till andra handlare utanför huset, vilket har lett till att vi har tappat ett led i instegskunder. Vi vill öka intäkterna och kundskaran, säger Joakim Karlberg.
Varför gör ni den här satsningen nu?
– Jag tror att det hänger ihop med att man har lyckats sälja så många nya bilar i storstaden, man har klarat sig på den försäljningen.
Nya tider?
– Ja, eller så har man fått upp ögonen för och sett att det har vuxit upp många begagnade bilföretag och auktionssidor. Sedan har vi också märkt av ett ökat intresse för begagnade bilar bland våra kunder.
Vad är viktigast för en bils andrahandsvärde?
– Att det är servat och skött och underhållet.
Mattias Burdén, vd för Lindgren Bil i Värmdö, är inte förvånad över att Hedin Bil tar klivit in på begagnatmarknaden.
– Vi har alltid haft ett starkt fokus på begagnade fordon. De stora drakarna har tidigare struntat i marknaden, men har under den senaste tiden tagit klivet in, vilket är helt rätt, säger han.
Varför?
– Varför lägga bort en vinstmaskin? Det är många gånger en bättre affär att sälja begagnade än nya fordon. Man tjänar bättre, säger Mattias Burdén.

Linus Chen Magnusson

JUBILEUM
/link/e67a907467614eaaa82434c970dbc64d.aspx

20 år av kalla dopp

De har vinterbadat varje lördag
JUBILEUM
/link/e67a907467614eaaa82434c970dbc64d.aspx

20 år av kalla dopp

De har vinterbadat varje lördag
MEST LÄST IDAG
MEST LÄST IDAG